Pers: Confidenties (De Morgen)

 

De biecht van God en ander gebalk    
Wouter Hillaert,  De Morgen

Theater – Confidenties aan een ezelsoor
‘Beoordeling’: vier sterren

In een klein huisje aan de rand van de woestijn woont een ezel.  Hij heeft maar één oor, ideaal om er je ongehoorde biecht in te fluisteren.

Biechtelingen blijken er genoeg: een revolutionaire homo, een clown-filosoof, een stotterende moppentapper, een os met een minderwaardigheidscomplex en uiteindelijk zelfs God in hoogsteigen persoon.

Stuk voor stuk komen ze bij de ezel hun frustraties wegbalken. Dit kan klinken als je reinste onzin, maar auteur Frank Adam vulde er wel wekenlang een vaste rubriek mee in De Standaard Magazine. Nu bewerkte hij zijn fabels met regisseur Rik Teunis en componist Johan De Smet voor het podium.

Confidenties aan een ezelsoor kun je onmogelijk één naam geven. Cabarettheater?  Literair concert? Plastische soloperformance? De voorstelling is een mandje van alles, dat is een trend in theaterland. Achteraan zitten vier strijkers, links bedient De Smet een keyboard en centraal staat Adam achter zijn micro.  Hij fluistert of zwelt aan, wikt zijn woorden met zijn lage stem of schalt ze er net uit. Vertellen wordt hier rock en gothic tegelijk. Adams mimiek is eenzelfde spier die op- en ontspant. Afgewogen knipoogjes en dan plots de bek totaal uit de plooi: het lijkt alsof hij als performer geboren is, hoewel spontaan freewheelen net minder lukt.

Adam blijft in de eerste plaats een goed schrijver, die aan zijn dolle fantasie een intelligente emotie kan meegeven. Neem de filosoof die bij de ezel passeert. Hij heeft lak aan de mensen, allemaal pseudo-denkers, en verkleedt zich als clown om in de supermarkt hun kinderen af te knallen.  Van kritiek op elitair denken én de massamaatschappij is het niet gespeend, maar er zit vooral humor in, gepaard aan de tristesse van het onvoldane leven. Elke figuur is wel ergens zielig. Alleen God laat zich niet kennen.

De confidenties zijn existentieel, ietwat scabreus, melancholisch ook. En perfect in balans.

Ze worden afgewisseld met zogenaamde ‘ezelsliederen’, unieke gezongen rijmen waarop De Smet en zijn melodisch gevolg volle gas kunnen geven en Teunis zijn lichtschuif mooi opentrekt. Het zijn de momenten waarop Confidenties nog het meeste eerbied afdwingt. Omdat je in het beeld en de muziek gezogen wordt zonder dat het ergens aan literaire inhoud verliest.

WAAR EN WANNEER Op 28 oktober in Tielt (051/40.62.90), op 9 december in Roeselare (051/26.57.00) en op 22 december in Borgerhout (03/235.04.90).

Meer info op www.dewerf.be

Existentieel, ietwat scabreus, melancholisch ook. En perfect in balans