Urt!

Urt! Opera Gigantesk

Libretto voor muziek van componist Johan De Smet

PRIJS LETTERKUNDE VAN DE PROVINCIE WEST-VLAANDEREN DRAMATISCHE KUNST 2006

‘Een libretto waarvan je meteen een voorstelling wil zien en horen want de muzikaliteit spat er vanaf. Vlaamse folklore in de allerbeste zin van het woord.’ (Juryrapport)

‘Een libretto dat al leeft voor de compositie, een taal om van te snoepen, ritmisch juist, rijmen en beelden die kloppen, relativerende humor, Vlaams en van de wereld, mythisch, alle goede ingrediënten voor beklijvend muziektheater …’ (Wim Dewulf, regisseur Kommil Foo en artistiek leider Ultima Thule)

De Creatie van de opera Urt!

Urt! is een komische opera voor drie reuzen, drie zangers, orkest en koor, gecomponeerd door de Vlaamse componist Johan De smet.

Het in het West-Vlaams gestelde libret
to van de Vlaamse auteur Frank Adam verhaalt hoe een reuzin twee reuzen laat wedijveren om haar liefde, en beschrijft tegelijk de worsteling van de gewone sterveling met de hogere machten.

Adam ontving voor zijn libretto de Prijs Letterkunde van de Provincie West-Vlaanderen Dramatische Kunst 2006.

De opera werd gecomponeerd in opdracht van Anno ’02 en ging in première tijdens de zomer van 2002.

Elk bedrijf werd in een aparte Anno ‘02-locatie en op een verschillende datum geprogrammeerd, en fungeerde telkens als spil van een namiddag durend reuzenfeest met diverse side-shows.

De hoofdrollen werden vertolkt door de beroepssolisten Henk Lauwers (bariton), Stefaan Degand (bas) en Barbara Verfaillie (mezzosopraan).

De muziek werd o.l.v. dirigent Frank Commeene ten gehore gebracht door de Koninklijke Fanfare St-Cecilia Deerlijk, de Koninklijke Fanfare St-Cecilia Vichte en de Calypso Showband Zwevegem.

Katrijn Friant leidde het Nove Canto-koor. Choreografe Joke Quaghebeur ontwierp een reuzenchoreografie.

Reacties

‘De taal is om van te snoepen. Het is klei, modder, graniet, eik, vuur, wind, bliksem en donder… Het is eten en drinken. Het is Vlaams en van de wereld. Het is dialect met een expressiviteit die op zich al muzikaal is, zonder dat er een noot bij gecomponeerd is.’ (Wim Dewulf, regisseur Kommil Foo en artistiek leider Ultima Thule) 

‘Goed getekende personages. Lekkere dialogen, die het publiek prettig stemmen. De muzikaliteit is voelbaar. Knappe spanning tussen woorden. Vrolijk rijm, vinnige woorden.
Het is leuk en speels en tegelijk volks door hoe er ingenieus ingespeeld wordt op ons algemeen erfgoed. Vlaamse folklore in de allerbeste zin van het woord.
(Juryrapport Prijs Letterkunde Provincie West-Vlaanderen Dramatische kunst 2006. Pol Arias, Barbara Wyckmans, Christel Stalpaert, Herman Bogaert, Jos Nijhof) 

Fragmenten

FRAGMENT 1: EERSTE BEDRIJF, TWEEDE SCÈNE

(De zangers Neeten en Noaten verwelkomen het publiek, geven een resumé van de opera en stellen zichzelf en hun reuzen voor)

NOATEN/NEETEN
Deurluchtig Universuum!
Hoaggeacht publiek!
Bereid u voarn
ip doad en dramatiek!
Ip noadlot en malchance!
Miegraine en romance!
Seffes ziê j’ twjee siesseroos
med een veel te vievig libido
en een reuzinne die
drie bedrieven twiefelt
wiên da z’eiglek wîl.
Mor ip ’t ênde van ’t spîl
is ze van olle twjee goe zwangere.
Ik zie moar ne gewêune zangere.
Va m’n tekst verstoak gjeen liene.
Mo deur me stemm en m’n techniek
voêlek wêl de pienn en den tragiek
van hjeel da roar menoage.
Dus nu duuk ek, verdwien ek
in m’n personoage
lik ne gèrnoart in de zjee.
De werklekheid in twjee,
en nen dubbelen fysiek.
Wiedder zijn wêl machtig kljeene
mo reusachtig tegeliek !
NOATEN
IK ZIEN NOATEN!!!!NEETEN
EN IK ZIEN NEETEN!!

NOATEN/NEETEN
TIS MO DAJ TSOE WETEN!

NOATEN/NEETEN
Doorluchtig universum!
Hooggeacht publiek!
Bereidt u zich voor
Op dood en drama!
Op noodlot en ongeluk!
Migraine en romance!
Straks ziet u twee kerels
met een veel te levendig libido
en een reuzin die
drie bedrijven twijfelt
wie ze eigenlijk wil.
Maar aan het einde van het toneel
is ze van allebei goed zwanger.
Ik ben maar een gewone zanger
Van mijn tekst snap ik geen regel.
maar door mijn stem en mijn techniek
voel ik wel de pijn en de tragiek
van dat vreemde gezin.
Dus nu duik ik, verdwijn ik
in mijn personage.
als een garnaal in de zee.
De werkelijkheid in twee
en een dubbele gedaante.
Wij zijn wel ongelooflijk klein
maar reusachtig tegelijk!
NOATEN
IK BEN NOATEN!!!!NEETEN
EN IK BEN NEETEN!!

NOATEN/NEETEN
DIT TER INFORMATIE!!


(Deze wispelturige reuzin Kalle laat haar aanbidders Neeten en Noaten vier bedrijven lang wedijveren om haar gunsten, in evenveel amoureuze meesterproeven.
In het eerste bedrijf ensceneert ze een heus revolver-duel, in het tweede een poëzieconcours. In het derde reserveert ze haar gunsten voor de reus die haar verrast met het prachtigste geschenk.
In het vierde en laatste bedrijf weet de intussen hoogzwangere reuzin de rivalen in een laatste liefdesproef te verzoenen. Met vereende krachten en door middel van zelf gecomponeerde bevallingsmantra’s helpen de vermoedelijke vaders hun reuzenkind bij zijn glibberige entree op de scène)